Specialpedagogen Maja

Specialpedagogen Maja

Fia 31

Läraren berättarPosted by Maja Lindqvist 2014-04-26 11:43:35

DEL 31
Dagliga bråk om vem som ska göra vad och vem som kränker vem uppstår i klassrummet.

- Vad? Säger du att jag har fel? Va?

- Jag sa inte att du hade fel bara att du inte fattar ett skit. Är du helt blåst?

- Blåst?

- Hållkäften, säger Robert och kastar stolen i väggen.

Ibland blev bråken så allvarliga att föräldrarna kallades in på samtal till Berit. Oavsett svåra situationer ser vi att elevernas kunskapsinhämtning förbättras och mötet med varandra blir lättare. I och med att eleverna gemensamt studerar och problematiserar samtliga skolämnen tvingas dem att lyssna på varandra. Anna, Malin och jag är tydliga med vad eleverna ska göra, när det ska ske och varför. Vi arbetar runt tydliga ramar. Det finns extremt lite utrymme till fria aktiviteter eller fria diskussioner. Fredagar finns tid till fria reflektioner, diskussioner och lekar. Tvillingarna mår bra av vår tydliga organisation det märks väl på deras koncentration och motivation. Medicineringen fungerar också mycket bra, sällan missar killarna att ta tabletterna och inga biverkningar har ännu visat sig. Effekten av medicineringen gör att impulsiva beteenden dämpas något, vilket bidrar till att förmågan till uppmärksamhet och koncentration ökar. Naturligtvis finns koncentrationssvårigheterna kvar men det är bättre.

- Fia! Fia! Kan du komma och hjälpa mig?

- Rune jag kommer strax, ska bara hjälpa Moa först.

- Fia! Kommer du då?

- Jag är inte riktigt färdig än, snart.

- Hallå! Nu då?

- Snart.

Sittande på sin plats med viftande armar försöker han få min uppmärksamhet.

- Anna! Kan du komma då?

- När jag är färdig med Anders kommer jag.

- Hur länge ska jag behöva vänta?

Rune tjatade, tjatade och tjatade. Han var värre än

mina tre småpojkar tillsammans.

- Nu har jag tid med dig. Vad kan jag hjälpa dig med då?

- Äntligen! När skulle man använda tempuset, perfekten och presens?

- Perfekt är före nu. Den används när du vill uttrycka förfluten tid men med koppling till nuet till exempel ”han har arbetat”. Presens är nu, uttrycker nutid till exempel: ”jag arbetar”.

- Jaha, men vem fan bryr sig?

- Va? Hörrudu det var du som bad om hjälp, då kan du ju inte bara säga” vem bryr sig”. Du borde säga tack för hjälpen. Hör du mig? Frågar jag upprört.

- Ja, Ok, det är lugnt. Coola ner dig lite nu va, säger Rune med ett flin på läpparna.

- Fia! Kan du hjälpa mig nu? Frågar Peo.

- Fia! Kommer du?

- Fia! Jag väntar på dig.

- Fia!

- Hur länge ska jag vänta?

- Peo, vad lik du är din bror, säger jag skämtsamt.

- Vad menar du? Frågar Peo.

- Ni är lika bra på att tjata, konstaterar jag och skrattar.

- Men vad var det för kul med det då? Frågar Peo.

- Du fattar ju ingenting. Hon skojar ju med oss. Ibland hänger han inte riktigt med, säger Rune för att försvara sin brors oförmåga till att förstå ironi.

- Jaha, säger Peo och fortsätter att ropa efter mig.

















  • Comments(0)//www.specmaja.se/#post104