Specialpedagogen Maja

Specialpedagogen Maja

Fia 34

Läraren berättarPosted by Maja Lindqvist 2014-05-01 14:08:55

Del 34

- Fröken!

- Du kan kalla mig Fia.

- Okey. Fia!

- Ja, vad kan jag hjälpa dig med?

- På förra skola de sa jag anorm.

– Anorm?

- Ja, anorm sa alla läraren.

- Jag förstår inte riktigt ordet. Sa läraren på din gamla skola att du är anorm?

- Min skola jag förut va på, sa lärare jag vara anorm.

- Menar du inte abnorm?

- Jo just så var, abnorm. Vad man menar?

Vad förväntas jag svara på det? Ingen skolpersonal skulle säga någonting sånt.

- Jag tror du hörde fel. De sa förmodligen att du är enorm, att du är en människa som är stor. Jag tror läraren menade att du har en stor och varm själ, du är helt enkelt fantastisk. Och jag håller med din gamla lärare, säger jag och klappar Achmed på axeln.

- Vad snälla de vara som säga så. Jag tacka dom.

Anna kontaktade Achmeds modersmålslärare, Yasmin, för att ta reda på hur hans arabiska läs- och skrivutveckling ser ut. Yasmin berättade att det finns övergripande läs- och skrivsvårigheter. Achmed har svårigheter med arabiskans grammatik och ordkunskapen är liten. Tillsammans med Yasmin bestämde vi oss för att hjälpa Achmed med att öka hans språkliga medvetenhet i båda språken. Skolarbeten översattes till arabiska och arabiska ordböcker placerades i klassrummet. Vi var väl medvetna om att Yasmin inte kunde hjälpa till i den grad vi behövde henne, hon hade bara två timmars modersmålsundervisning med Achmed. Malin gjorde språkutvecklingsanalyser för att följa svenska språkets utveckling. Vi tragglade satsdelar, nominalfraser, verbfraser och annat som är av betydelse för språkets uppbyggnad. Tacksamt tog Achmed emot all hjälp. Trots att det sakta gick framåt tappade inte Achmed motivationen, han arbetade hårt. Mycket hårt.





  • Comments(0)//www.specmaja.se/#post109