Specialpedagogen Maja

Specialpedagogen Maja

Fia 35

Läraren berättarPosted by Maja Lindqvist 2014-05-02 13:04:23

DEL 35

Roberts aggressioner blossar titt som tätt upp och skrämmer livet ur många på skolan men när det gäller skolarbetet finns inga större svårigheter. Skriftspråket har utvecklats så pass att han börjat skriva utredande texter utifrån ett resonemang. Han har till och med läst ut en skönlitterär bok, Snabba Cash av Jens Lapidus. Det var kanske inte den genren jag i första hand skulle rekommendera Robert men det är en skönlitterär bok och den första bok han någonsin läst ut. Han är så stolt över sin läsning och intresset för boken är så stort att han till och med läser högt ur den inför sina klasskamrater. Tack vare Robert har Anna och jag nått två mål: eleverna ska läsa en skönlitterär bok och genomföra högläsning. Visserligen gäller målen hela gruppen men att en elev har lyckats gör oss glada och stolta.

Roberts humörsvängningar är mycket ansträngande, både för honom och för oss i omgivningen. Vi försöker hjälpa honom att hitta strategier som är användbara innan han exploderar men det är inte lätt. Skolans psykolog tycker vi ska förbereda oss inför Roberts beteenden och välja våra strider. Sist vi träffade psykologen föreslog han att vi skulle sortera Roberts beteenden i olika fack som han kallade för a, b och c. A-facket ska vi lägga farliga beteenden som kan skada Robert eller någon annan, ingenting i detta fack är förhandlingsbart. B-facket placerar vi beteenden som är förhandlingsbara, vi kan helt enkelt vara mer flexibla och låta Robert vara delaktig i diskussioner för att finna gemensamma lösningar. C-facket lägger vi beteenden som inte är värt att bråka om. Psykologen påpekade också att vi skulle klargöra för Robert syftet med facken och metoden.

- Alla sätter sig i ringen. Det gäller dig också Robban, säger Magnus humoristiskt.

- Robban? Vem fan är det? Frågar Robert glatt.

- Det är ju du, skrattar Magnus och pekar med långfingret mot Robert.

Robert uppskattar när Magnus skojar, han är en av få lärare som har mandat till att både skoja och kalla honom för Robban.

- Ja, det är ju du från särskolan, säger Fredrik som är från den andra klassen.

- Vad du säga? Frågar Achmed som sitter bredvid Fredrik.

- Vad du säga? Härmar Fredrik.

- Du tyst vara, säger Achmed samtidigt som han stöter till Fredriks axel.

- Vad fan gör du din jävel. Åk hem, säger Fredrik och reser sig upp från ringen för att sätta sig på en av bänkarna som är placerade längs gymnastiksalens väggar.

- Nu lägger du av och ber Achmed om ursäkt, säger Magnus strängt.

Men Fredrik lyssnar inte på Magnus, han skyddar sig från Robert som i ilska kastat sig över honom. Moa och Achmed skriker, Peo och Rune klappar upphetsat händerna medan Anders och Jan lämnar gymnastiksalen för att Anders inte ska bli upprörd och för att hämta Berit. Övriga elever står kvar för att titta på bråket. Roberts ilska gör honom stark, han brottar ner Fredrik på golvet och höjer näven mot hans ansikte.

- Fack C, Fack C. Robert tänk C. Det här är fack C. Det här är en sån situation som du ska skita i, skriker Magnus och springer fram till killarna för att sära på dem.

Passivt sitter jag kvar i ringen utan att lyfta ett finger. Det är någonting konstigt som händer med mig när panikartade situationer uppstår. Tankarna går i slowmotion, benen fastnar i sörja. Jag blir oduglig.

- Magnus jag tror ändå att det här beteendet bör placeras i fack a, han slåss ju. Det är en säkerhetsfråga. Fast det är klart, det beror ju på vilken sida man befinner sig på. Utifrån vår sida är det a, men om man ser det från Roberts perspektiv borde det vara c. Vi kanske har förstått den här fackmetoden fel, mumlar jag för mig själv medan Magnus förtvivlat försöker stoppa bråket.

- Robert, låt Fredrik vara. Det han sa till Achmed är helt fel men låt inte det här ställa till det för dig. Ge mig din hand så hjälper jag dig upp, säger Magnus.

Det dröjer ett tag innan Roberts näve slappnar av.

- Bra Robert. Gå och ställ dig vid ribbstolarna.

Med fuck you fingret riktat mot Fredrik gör han som han blir tillsagd. Fredrik springer ut ur gymnastiksalen. I samma veva kommer Berit inspringande med skriket i halsen.

- Vad är det som händer?

- Det har precis lugnat ner sig, säger jag.

- Alla sätter sig ner på golvet, beordrar Berit med stark röst.

Ingen sätter sig ner, de tittar förvånat på denna hysteriska kvinna.

- Sätt er ner. NU! Skriker Berit.

Och plötsligt sätter sig alla ner.

När hon läxat upp klassen beordrar hon mig och Magnus att kalla berörda föräldrar till ett akut möte i hennes arbetsrum.





  • Comments(0)//www.specmaja.se/#post110