Följa upp och utvärdera del 5
ElevhälsaPosted by Maja Lindqvist 2014-03-13 17:29:32Följa upp och utvärdera åtgärdsprogrammet
Följa upp innebär kontinuerlig uppföljning av att beslutade åtgärder har genomförts och att de har förväntad effekt. Detta sker i den dagliga verksamheten.
Utvärdering innebär att lärare tillsammans med elev och vårdnadshavare gör en helhetsbedömning av mål och åtgärder i åtgärdsprogrammet. Inför utvärderingen bör det finnas information från den personal som är involverad i åtgärderna kring eleven.
Förslag på utvärderingsfrågor:
- Har åtgärderna genomförts?
- Hur har åtgärderna fungerat?
- I vilken utsträckning har eleven uppnått de kortsiktiga målen i åtgärdsprogrammet?
- Hur utvecklas eleven i riktning mot kunskapsmålen och kunskapskraven?
- Behöver åtgärdsprogrammet revideras?
Sammanfattningsvis kan man säga att åtgärdsprogram är den enda garanti som skollagen har för att elever i behov av särskilt stöd får det stöd de är i behov av, och är en viktig väg mot en likvärdig skola för alla. Ett pedagogiskt verktyg för lärare och en bekräftelse på stödåtgärder skolan ska arbeta med tillsammans med eleven.

- Comments(0)//www.specmaja.se/#post59