Specialpedagogen Maja

Specialpedagogen Maja

Fia 8

Läraren berättarPosted by Maja Lindqvist 2014-03-16 13:06:24

- Vad har du för styrkor då? Frågar jag Robert stelt.

Förra terminen gick jag en kurs om specialpedagogik som handlade om samtalets betydelse. Då lärde jag mig att den här typen av fråga ofta leder till goda skolresultat. Sanningen är den att jag aldrig ställt frågan till mina tidigare elever, de var ju så duktiga. Varför ska man prata om elevernas styrkor när allt fungerar bra? Varför ska lärare hålla på och gräva i elevernas inre? Det får väl någon annan ta hand om, det är väl kuratorns jobb? Eller? Det kanske inte är någon annans jobb att ta reda på vad eleverna är bra på. Kanske borde alla elever oavsett skolbakgrund få möjlighet att svara på en sådan fråga. Kanske måste jag som lärare tänka om, vad svårt.

- Jag kan packa cigg. Det är jag skitbra på.

- Robert, vi sitter inte här och pratar med dig för att vi vill vara dumma, tvärtom. Du vill väl få ett fullkomligt betyg? Frågar jag.

- Spelar ingen roll, säger Robert.

Demonstrativt lutar jag mig mot stolsryggen och suckar högt. Nu får Anna ta över intervjun, jag har inte tålamod att lyssna på en massa dynga som inte leder någonstans, jag ger upp.

- Inte? Men ska du inte söka till gymnasiet? Frågar Anna.

- Jo, kanske.

- Bra, då har vi ett mål, ett rimligt mål, säger Anna kraftfullt.

Rosa klappar Roberts knä för att lugna. Hon börjar liksom jag bli besvärad över situationen.

- Det är det här beteendet Robert arbetar med, att inte hetsa upp sig.

- Kan ni berätta lite om projektet Rutger. Vi läste lite om det i Roberts papper. Vi undrar vad bestraffningarna innebär? Frågar Anna.

- Bestraffningar kan till exempel vara utegångsförbud, inställda träffar med kompisar och inställda helgträffar med familjen. Projekt Rutger lutar sig mot studier som visar att beteendestörda ungdomar återgår till ett normalt liv efter att det genomgått den här typen av hantering. De flesta ungdomar som gått igenom Rutger har flyttat hem och avslutat sina studier på ett bra sätt. Robert ska vara delaktig i projektet i ett år och efter det gör vi en utvärdering. Om inga positiva förändringar sker kan han bli kvar i projektet ett år till, säger Rosa.

- Men om det visar på positiva förändringar, vad händer då? Frågar jag.

- Då får jag flytta hem igen, säger Robert allvarligt.

- Är det min tur nu? Frågar Moa otåligt.

- Självklart lilla gumman ska du också få prata. Nu har vi fokuserat lite för mycket på Robert, nu är det din tur att få vår uppmärksamhet, säger Rosa med babyröst.



  • Comments(0)//www.specmaja.se/#post62